Biografi

Emma Sventelius

Emma föddes i Lund år 1990 in i en familj med musik och körsång som stora fritidsintressen. Med musiktraditioner såväl från Lunds studentvärld som från Missionskyrkan blev hon tidigt uppmuntrad att stå på scen och underhålla med musik. Redan som tvååring gjorde hon debut som artist då hennes mamma Eva ställde henne på en stol i kyrkan och sa "Sjung Emma, Sjung!".

Repertoaren har sedan dess utvecklats från Du skåning, du skåning... och Ritsch, ratsch filibombombom till att innefatta såväl opera som oratorier och romanser. Det var dock som sångare i barnkören i Malmö operas uppsättning av Verdis Otello som drömmen om att bli operasångerska började ta form. 14 år gammal gjorde Emma sin prao på Kungliga operan i Stockholm med hovsångerskan Ingrid Tobiasson som handledare och när Emma, efter två veckor, kom tillbaka till Lund, kungjorde hon för familj och vänner att hon skulle flytta till Stockholm och bli operasångerska.

Trots detta bytte Emma efter studenten spår och bestämde sig för en naturvetenskaplig bana vilket bland annat ledde till studier i molekylärbiologi vid Lunds universitet. Det var först efter en kurs i Operainterpretation arrangerad av Operalabb sommaren 2010 som Emma återupptog tankarna på att hålla på med musiken på heltid. Hon började sina sångstudier som elev på Vadstena folkhögskolas Musiklinje för Monica Thomasson. År 2013, efter två år i Vadstena, fortsatte hon studierna för prof. Helene Gjerris på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn men det tredje och sista året av sin kandidatutbildning tillbringade Emma som utbytesstudent på Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien för prof. Rannveig Braga-Postl. Emma har, under flera år, studerat för sångpedagogen Erik Årman i Stockholm och mellan 2016 och 2018 studerade hon på Operahögskolan i Stockholm.

Hösten 2017 debuterade Emma internationellt som Suzuki i Puccinis "Madama Butterfly" på Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf och Duisburg, och under säsongen 2018-2019 sjöng hon såväl titelrollerna i Bizet's opera Carmen på Malmö Opera (turné) samt i Orlando, i en version av Händels opera, omarbetad för högstadiepublik, på Confidencen i regi av Kungliga Operan i Stockholm. Mellan 2019 och 2021 var Emma en del av solistensemblen på Theater Bonn i Tyskland. Där gjorde hon bl.a. en kritikerrosad debut som Octavian i "Rosenkavaljeren" av R. Strauss och senare även Cherubino i "Figaros bröllop" av Mozart. Efter ett inhopp med kort varsel, blev den sistnämnda rollen också hennes debutroll på Kungliga Operans stora scen i Stockholm i februari 2020. I oktober 2021 debuterade Emma i Wien på Volksoper, där hon åter igen gestaltade ett bejublat porträtt av Strauss' Octavian. Under säsongen 2021/2022 var Emma en del av solistensemblen på Gärtnerplatztheater i München där hon bl.a. framförde roller som Hänsel (Hänsel und Gretel), Niclausse (Hoffmanns Erzählungen), Orlovsky (Die Fledermaus), Olga (Eugen Onegin) and 2:e Dame (Zauberflöte). Hösten 22 sjöng Emma Stéphano i "Roméo et Juliette" på Malmö opera och under våren 23 gestaltar Emma huvudrollen Adriana i Sverigepremiären av Kaija Saariahos opera "Adriana Mater" på Norrlandsoperan.

Emma har kommit att arbeta mycket med nyskriven konstmusik, något hon utvecklat ett stort intresse för. Hon har varit med och uruppfört ett flertal operor, däribland "Jorun orm i Öga" av Marie Samuelsson, producerad av Vadstena-akademien och "Det går an" av Daniel Fjällström, producerad av Läckö slottsopera och Operaverkstaden. I premiären av "Stabat Mater - a chamber opera" av F. Bayani Mabalot i Konsertsalen på DKDM i Köpenhamn, sjöng Emma rollen Mezzo-soprano 1, under Sthlm New Opera sjöng hon rollen Ia i uruppförandet av operan "Aquilegia" av Gustav Lindsten och sommaren 2017 var hon Miss Prism i B Tommy Anderssons nykomponerade opera "The Importance of being Earnest" på Vadstena slott. Emma har även uruppfört konsertstycken, däribland "Rejnvejrstemning" av Malte Rostrup, "Kapitel I för mezzosopran" av Ylva Fred samt "Salve Regina" av Gustav Lindsten, den sistnämnda framfördes på Dramaten i Stockholm under våren 2018. Länkar till inspelningar av Freds och Lindstens stycken finns under Recordings.

Som konsert- och oratoriesångerska har Emma sjungit solistpartier i bl.a. J. S. Bachs "Matteuspassion", "Juloratorium" och "Magnificat", W. A. Mozarts "Requiem", G. B. Pergolesis "Stabat Mater", Beethovens 9:e symfoni, A. Scarlattis "Stabat Mater", H. Rosenbergs "Den heliga natten", C. Saint-Saëns "Oratorio de Noël" och C. Chaminades "Messe pour deux voix". 2022 framförde Emma Alma Mahlers "7 Lieder" på en kritikerrosad konsert med Norrlandsoperans Symfoniorkester. Mer information om hennes tidigare engagemang och erfarenheter finns under Previous.

De senaste åren har Emma mottagit en rad ansedda stipendier så som Birgit Nilsson Stipendiet (2020), Barbro Salén-stipendiet (2019), Anders Walls Giresta-stipendium (2018), Vitabystipendiet (2018), Joel Berglund-stipendiet (2015), Aurora Lilieros sångstipendium (2016), Alvinstipendiet (2016) samt Todsèn-Larsen stipendiet (2017) från Kungliga Musikaliska Akademien. Hösten 2016 tävlade Emma tillsammans med pianisten Sofia Nilsson i den 23:e internationella Johannes Brahms-tävlingen i Pörtschach, Österrike, där de vann ett prestigefullt 3:e pris.